Backcast shadow on people


solar

New Member
Nov 17, 2007
355
0
0
#1
When i throw my flash (580exii) direct on a person at night outdoor, there will be a backcast of shadow on him. How should i go about flashing :devil: so that there will be no shadow?

Pls advise. Thx in advance :heart:
 

dejected

New Member
Mar 26, 2006
773
0
0
east!
#2
"When i throw my flash (580exii) direct on a person at night outdoor" you'll be in deep trouble for causing hurt
 

kutten

New Member
May 12, 2008
293
0
0
East
#3
When i throw my flash (580exii) direct on a person at night outdoor, there will be a backcast of shadow on him. How should i go about flashing :devil: so that there will be no shadow?

Pls advise. Thx in advance :heart:
Hold your flash with left hand high up and camera on right hand using remote mode
 

madmartian

Senior Member
May 2, 2009
20,218
11
0
Outer Space
#4
When i throw my flash (580exii) direct on a person at night outdoor, there will be a backcast of shadow on him. How should i go about flashing :devil: so that there will be no shadow?

Pls advise. Thx in advance :heart:
:bigeyes: 1st you throw your flash on someone & then you flash................:think: Better stay away from you............:bsmilie:
 

yqt

Senior Member
Sep 8, 2004
1,750
0
0
East of Singapore
#6
When there's light there'll be shadow no two ways about it. The control of your flash will result in harsh or soft shadow and where your shadow will land.

Generally, ..........
Direct on camera flash = harsh shadow directly behind
Off camera direct flash = harsh shadow to the side
Bounce flash ( to ceiling ) = soft shadow below

BTW, too bad you're using the 580exii, if you're using the Nikon SB800/900, I don't mind you throwing your flash at me also :bsmilie:
 

megaweb

Moderator
Staff member
Jan 17, 2002
8,541
3
38
East
megaweb.clubsnap.org
#8
For Low Ceiling
- Bounce your flash to the ceiling
- Ask person not to stand too close to the wall behind

For High Ceiling
- Use a flash card or diffuser. Tilt your flash head 60 to 70 degree.
- Ask person not to stand too close to the wall behind
 

catchlights

Moderator
Staff member
Sep 27, 2004
21,903
46
48
Punggol, Singapore
www.foto-u.com
#9
When i throw my flash (580exii) direct on a person at night outdoor, there will be a backcast of shadow on him. How should i go about flashing :devil: so that there will be no shadow?

Pls advise. Thx in advance :heart:
generally any objects will have highlight and shadow when the light shine on it.

only spirit will not have any shadow since they don't have physical form.

you sure you want to photograph "people with no shadow" at night?
 

nixontkl

New Member
Nov 12, 2007
585
0
0
Punggol
nixontang.multiply.com
#10
When i throw my flash (580exii) direct on a person at night outdoor, there will be a backcast of shadow on him. How should i go about flashing :devil: so that there will be no shadow?

Pls advise. Thx in advance :heart:

think there is no way around this problem, u can only soften the effect by lowering your flash power or using bounce flash. how u bounce up to your creativity, wall or bounce card or ceiling or umbrella.

LL if u only got 1 flashgun - a basics about light is that the larger the light emitting surface the softer the shadow it cast, your 580ex2 the head surface area compare to a human is super small so if u can increase the surface to much much bigger to cover maybe half the human body u should get very nice soft shadow.

else the other way is to use multi flashgun, 1 to light up your subject and the other to wash out the shadow. but this will take alot of trial and error to do.

;p hope your subject was ok after you threw your 580ex2 at him or her, but i hope you missed and no one was hurt maybe less the 580ex2. :bsmilie:
 

kutten

New Member
May 12, 2008
293
0
0
East
#11


this is anyway better than direct flash. If you used the sync cord as above, I guarantee it won't hurt anyone if you throw your flash but it may bounce on you :sweat:

this is more for outdoor if you have nobody to assist you.
 

Last edited:

J-Chan

Senior Member
Sep 21, 2005
2,361
1
0
#12
Btw, how do you get a shadow if you're shooting outdoors and theres no wall or background for the shadow to cast on? Unless you're taking a wide shot..

Simple solution, take a half-body or closer shot.. No "backcast" of shadow, just the background would be black.. :D
 

Last edited:

solar

New Member
Nov 17, 2007
355
0
0
#13
hehe. mayb i used the wrong term to "throw" a flash at somebody :)

anyway so as to say, if there is no ceilings a shadow if inevitable den? Unless i use a remote or sync cord?
 

catchlights

Moderator
Staff member
Sep 27, 2004
21,903
46
48
Punggol, Singapore
www.foto-u.com
#14
hehe. mayb i used the wrong term to "throw" a flash at somebody :)

anyway so as to say, if there is no ceilings a shadow if inevitable den? Unless i use a remote or sync cord?
how can it be NO shadow? unless you subject is transparent.


harsh shadow come from harsh lighting, increase the size of light source relatively to your subject will yield softer shadow, hence bounce light toward ceiling is most people will do. when there is no ceiling to bounce, get a large softbox is way to go.
 

Dec 9, 2008
266
0
0
31
Bedok, Singapore
#15
hmm.. if there were two flashes, you could place a slave flashgun one to "illuminate" the wall... it'll kinda blow out the wall to rid it of shadows.

i haven't tried it, but it's something i read of the web.. somewhere, sometime ago.

pros, correct me if i'm wrong...
 

Top Bottom